Må - lör: 7:00 till 21:00
(+001) 341-476-281

Därför är medelhavsmat nyttig

Släng oboyen, snabbmaten, riset och chokladen för att äta som man gör vid medelhavet har länge varit omdiskuterat men livsstilen det innebär är nu här för att stanna. De positiva effekterna av att äta som man gör i södra europa överväger definitivt de negativa effekterna oavsett hur man studerar den, allt enligt forskare. Som tur är behöver du inte bo vid medelhavet för att kunna äta efter modellen utan råvarorna finns precis lika tillgängliga hemma i Sverige och det allra bästa är att det inte är en diet utan helt enkelt en hälsosam livsstil. Men vad står egentligen medelhavsmat för? Vad är det? Vilka hälsofördelar kan man notera? Och hur äter man egentligen som vid medelhavet?

Först och främst-vad är medelhavsmat?

Till medelhavsländerna räknas främst Spanien, Grekland och Italien. Här äter man mycket grönsaker, kött och såklart en massa nyttiga fetter, och tänker du nu färgglad mat så är du på helt rätt väg.

Några nyttiga exempel på medelhavsmat är all sorts frukt, grönsaker och olika bär, ägg, olika nötter, skaldjur och fisk och olika sorters mejeriprodukter. När det vanligtvis kommer till olika hälsosamma metoder så brukar alkohol vara strängt förbjudet, men när det kommer till att äta medelhavsmat så är faktiskt rött vin helt ok att dricka.

Hälsofördelar med att äta medelhavsmat

En ökad livslängd är statistiskt bevisat hos människor som äter medelhavsmat och senare studier har visat sig vara eniga, att äta mycket av råvarorna som förespråkas vid en medelhavsmat kost gör att risken för många olika sjukdomar minskar ganska rejält, bland andra

  • Bröstcancer, eftersom man använder en rejäl mängd olivolja i maten när man äter medelhavsmat så kan det i sin tur hjälpa till att skydda mot bröstcancer. Det handlar om 68% lägre risk att drabbas av bröstcancer om man äter enligt exemplen ovan.
  • Hjärt och kärlsjukdomar, att äta medelhavsmat bidrar också till att minska risken för blodproppar då alla råvarorna är helt hjärtvänliga.
  • Diabetes. Risken att få typ 2 diabetes minskar med hela 83% vid intag av råvaror som är typiska vid medelhavet. Orsaken till minskningen tros bland annat vara det höga fiberintaget, de omättade fetterna och alla antioxidanter.   

Men också

  • Övervikt, att äta medelhavsmat är ingen diet i sig men däremot går väldigt många som äter den ner i vikt av den sunda och hälsosamma kosten. Sahlgrenska universitetet gjorde en studie över 8 olika länder under 2014 där man jämförde barns olika kostvanor. Otroligt nog så åt de svenska barnen mycket mer medelhavsmat än vad barnen gjorde i exempelvis Italien där medelhavsmat tyvärr inte är så spännande längre och studien visade vidare på att övervikt hos barn minskade med 15% vid intag av medelhavsmat.

Det handlar om olivoljan

Olivoljan är nästan själva huvudrätten vid att äta medelhavsmat och förutom att

förhöja en rätts alla egenskaper och bland annat dess färg, doft och olika smaker så innehåller oljan innehåller enkel-omättade fetter och kan också hjälpa till med att sänka det skadliga kolesterolet i ditt  blod. Kan vi egentligen hitta något fel med att äta medelhavsmat?

Comments are closed.