Må - lör: 7:00 till 21:00
(+001) 341-476-281

Mat för att gå ner i vikt

Negativa kalorier

Negativa kalorier är ett begrepp som beskriver mat som tar mer energi att bryta ner än vad maten ger. Detta betyder att om maten tar 120 kalorier att bryta ner i matspjälkningen, men bara ger 100 kalorier så har man bränt 20 kalorier genom att äta denna mat.

Mat för att gå ner i vikt

Det finns väldigt få livsmedel som faller under denna kategori. Den viktigaste av dessa livsmedel är vatten. Dem flesta människorna dricker inte tillräckligt mycket vatten vilket leder till många hälsoproblem, varav oförmåga att rena kroppen rätt är ett av dem. Vatten innehåller inga kalorier alls och är grunden för ett hälsosamt liv. Vatten hjälper till med att ta upp syre i kroppen, reglerar kroppstemperaturen genom svett, förbättrar metabolismen och får bort avfall från kroppen. Gröna bönor är ett av livsmedlen som klassificeras som negativa kalorier. Även om man inte gillar att äta gröna bönor så kan man äta grön bönpasta. Denna kan tillagas på olika sätt, men man måste ha i åtanken att ingredienserna såsom smör, om de ska tillsättas för smakens skull, också har ett näringsvärde som kan slå ut poängen med att äta negativa kalorier. Sallad, rädisa, gurka, blomkål, kantareller, aubergine och zucchini är andra exempel. Det man måste tänka på med negativa kalorier är att kroppen ändå måste få i sig kolhydrater, proteiner och fett för att fortsätta fungera och att kroppen redan utan ansträngning bränner kalorier för att hålla kroppen vid liv.

Undvik bröd, alkohol och sockerarter

Bröd och alkohol innehåller jäst som får en att bli uppblåst, speciellt vid magen. Det kan ta några veckor men att undvika livsmedel som innehåller jäst. En vanlig missuppfattning om kroppsfett är att det är fett i mat som står för det. Detta är felaktigt. Det är kolhydrater i form av sockerarter som lagras som fett i kroppen när det inte används. Dessa sockerarter finns främst i livsmedel som bakverk och godis. Om man undviker dessa livsmedel kan man gå ner i vikt drastiskt. Vissa saker att tänka på är att man går ner i vikt som mest under dem första veckorna, men det mesta kommer från vatten vikten. Det gäller att dricka vatten så ofta som möjligt och helst över två liter dagligen. Det räcker inte heller med att bara byta ut maten, även om det är en stor del av det. Man skall även hålla sig aktiv.

BMI (Body Mass Index)

Om målet endast är att gå ner i vikt generellt så handlar det om att räkna ut hur många kalorier din kropp bränner för att hålla dig vid liv utan någon fysisk aktivitet, det som kallas BMI, och sedan räkna hur många kalorier du får i dig dagligen ur maten. När du gjort detta så gäller det att försöka hålla kaloriintaget under din BMI. Dem flesta vuxna ligger på ungefär 2000 kalorier per dag, vilket gör det till en väldigt effektivt för snabba resultat utan fysisk aktivitet. Man måste tänka på balans ur alla perspektiv om man vill förlora vikt. Maten måste balanseras ut med din personliga BMI, men även med fysisk aktivitet och vilken mat du äter. Vatten är dock det viktigaste och enklaste steget att ta.

BMI (Body Mass Index)

Comments are closed.