Må - lör: 7:00 till 21:00
(+001) 341-476-281

Mat för en aktiv livsstil

Matkulturen världen över skiljer sig åt en hel del, man äter olika sorters mat i olika delar av världen och mycket av detta baseras på klimat oh överlevnad. Men matkulturerna har spridit sig och idag kan man testa på den mesta typen av mat utan att faktiskt resa någonstans, restauranger inriktade på mat från ett visst land finns lite överallt och tack vare matfestivaler får man en chans att testa på sådant man inte annars skulle ha en chans att smaka. På en del sådana festivaler är det olika kök i världen som drar ut på turné till olika städer just för att man ska kunna prova på delikatesser eller typiska maträtter som just det landet har att erbjuda.

Mat för en aktiv livsstilDåligt tillagad

Jag var nyligen själv på en sådan i Västerås där man kunde smaka på mat från olika kök i världen, här representerades delikatesser från Holland och Italien, mat från USA och Australien och asiatiska länder. Vad man ska testa på är alltid ett dilemma, men i år var det dags för det australiensiska köket och krokodilburgare. Något som jag verkligen såg fram emot tillagades tyvärr inte tillräckligt och det blev istället en ganska trist upplevelse. Som tur var kunde jag istället gå och köpa den fantastiska holländska getosten och sedan lugna magen med en fantastisk langos.

Okej ibland

Denna typ av mat hör dock inte till vanligheterna och det är kanske inte det bästa i vardagskosten, men det blir lätt att man äter snabbmat tack vare att vi spenderar mer och mer tid på språng. När vi är klara med jobbet och kommer hem är det aktiviteter som väntar, om inte för oss själva så är det är det för barnen. Detta innebär att maten vi får i oss behöver gå snabbt att få tag i och vara näringsrik, för vem vill väl stoppa i sig själv eller barnen en massa skräpmat titt som tätt?

Sakta framåt

Man kan se att många snabbmatsrestauranger jobbar mer och mer för att få in så mycket nyttigt de bara kan på menyn, de mest kända kedjorna har länge erbjudit nyttigare alternativ till de pommes frites som annars erbjuds är standard. Även till barn har man siktat på att göra menyn så näringsrik som möjligt, men det är kanske inte just dessa kedjor man siktar på om man lever en aktiv livsstil. Det finns dock en del alternativ för den aktiva människan som inte har tiden eller lusten att laga något, man kan egentligen bli ganska förvånad över kaloriinnehållet i snabbmat när man tar sig en närmre titt på innehållet.

Mindre än man tror

Sushi är en sådan sak som sägs innehålla en hel del socker, och visst finns det socker i riset, men det är långt ifrån den mängd som målas upp när man spekulerar. En måltid med 9 bitar blandad sushi innehåller tillexempel strax över 400 kcal, inte alls farligt för en middag. Mättnaden blir dock svårt att finna då det innehåller kolhydrater till största del, men när det kommer till sockret så ligger det på under 3g/portion. Perfekt måltid efter träningen egentligen då de snabba kolhydraterna inte är något problem för kroppen då. Inte heller en pastasallad med kyckling är så farligt att äta, mellan 450-550 kcal per portion gör det till en väldigt acceptabel måltid som inte kräver något större jobb. Tack vare den kalla pastan påverkas inte blodsockret i kroppen, det innebär att det lägger sig på ett lägre GI och är på så sätt bättre för kroppen.

Lek och lär

En pastasallad är något man kan se till att dessutom göra färdig hemma, smidigt när man tagit sig hem från tillexempel fotbollsträningen med barnen. Då kan man plocka fram den färdiga salladen, slå sig ner vid bordet eller varför inte en lat middag framför tv:n? Oavsett vart man avnjuter sin mat så är det idag viktigt att lära barn vad som är bra att äta mycket av och vad man kanske borde äta lite mindre av, framförallt om de pysslar med sporter. Och vilket sätt är bättre än genom lek och spel?

Roligt sätt att lära

Roligt sätt att lära

Även upp i vuxen ålder gillar vi lekar och spel, frågesport och vadslagning fortsätter vara ett roligt sätt att lära sig saker, för vem gillar inte att vinna? Så har man barn som pysslar med sporter vore vadslagning ett sätt att lära barnen om mat innehåll. Tillsammans kan man göra upp en matlista för veckan baserad på tiden man har varje dag, därefter får barnen satsa på maträtt som de tror innehåller minst kalorier och är bäst anpassad för just deras liv. Det blir nästan lika smidigt som när man själv spelar på favoritlaget i fotboll, gör man detta några veckor så har barnen tillslut lärt sig ha en viss koll på vad som är bra att äta och inte för att hålla sig mätta och orka med alla aktiviteter ordentligt. För en vettig matkultur är det bra att börja i unga år så de lär sig äta hälsosamt och ordentligt in i vuxen ålder.

Comments are closed.