Må - lör: 7:00 till 21:00
(+001) 341-476-281

Smoothies

Dom senaste åren har vi fått se och höra mer och mer om denna nya hälsotrend men frågan är om denna trend är så nyttig? Svaret kanske blir både ja och nej beroende på vem man frågar och kanske framförallt vilket syfte man har med sitt Smoothies drickande.

Något som många frågar sig är vad är skillnaden mellan smoothies och juice?

Många väljer att göra både dessa hemma och skillnaden mellan dessa är att när man gör en smoothie så tar man alla ingredienser och blandar dom med en stavmixer eller liknade mixer och när man juciar så tar man all frukt och grönsaker och pressar dom i en råsaftcentrifug. Personligen tycker jag om båda dessa och allt som oftast så blandar jag mellan båda dessa men vilken av dom är nyttigast? Fördelar med juice är att det är gott och enkelt att göra till exempel grönskaksjuicer vilket gör att man kan få i sig mer grönsaker dagligen, juice bryts ner i matsmältningen enkelt så näringen som finns i juicen tas lätt upp av kroppen. Några nackdelar kan vara att kroppen får en snabb energikick då allt fiber är borttaget, skiljer fruktkött, skal och fiber vilket ger en mindre näring och det är faktiskt en nackdel anser jag att man oftast behöver en råsaftcentrifug eller annan juicepress.

Något som många frågar sig är vad är skillnaden mellan smoothies och juice?

Smoothies fördelar och nackdelar

Några av fördelarna med smoothies är den innehåller hela frukten eller grönsaken vilket innebär att alla fibrer finns kvar efter att man har blandat och det innebär att mättnadskänslan är större. En annan fördel är att den faktiskt med fördel kan intas istället för en måltid om man blandar ihop en mix av nötter, frön, grönsaker och bär samt den är väldigt enkel att göra hemma då man inte behöver några speciella maskiner eller dylikt då det räcker med en stavmixer för att få den klar snabbt. Nackdelen som vissa kan uppleva med smoothies är det kan vara svårt att bryta ner alla fibrer för kroppen, speciellt om man inte är van med så mycket fiber så kan vara ett bra tips från början att ta det lite lugnt med smoothie intaget.

Smoothies fördelar och nackdelar

Så till den stora frågan är smoothies nyttiga att dricka och mitt svar på det är ja det är dom om man tar det lite försiktigt med frukter och smaksatta mejeriprodukter som är söta och innehåller mycket socker, annars det är nästan fritt fram att smaksätta sina smoothies med vad man vill och om man tittar runt lite på internet kan man säkert få hundratals tips på olika varianter mer varierat innehåll. Min personliga favorit som jag gör nästan varje morgon är med 2 stjälkar selleri, 1/3 gurka, 2 äpplen 2 till 3 morötter, 1 tumnagel ingefära blandat som blandar tillsammans med vatten för att den inte ska bli för tjock att dricka och jag har upptäckt att när den är för tjock kan jag senare få ont i magen av allt fiber. Jag har aldrig varit pigg på att äta frukost och detta är för mig ett perfekt alternativ som ger mig tillräckligt med energi för att klara mig till lunchen men som sagt var och en kan själv hitta sina favoriter och det är väl värt att prova på denna hälsotrend.

Comments are closed.